kachna

Pigularium

TÝDEN.CZ

15. 11. 2018
Rubrika: O špatných věcech

Drahá dráha

Autor: Topí Pigula

15.12.2008 16:02

„Nové ceny respektují vývoj cen na trhu, jde o průměrné zvýšení cca o 7,5 % odpovídající očekávané inflaci. Tento růst snižují nové bonusy za nákup přes internet, v automatech, elektronickou peněženkou ČD, bankovní kartou nebo po telefonu," tvrdí materiál nazvaný „Novinky v osobní přepravě ČD od prosince 2008". Už samotný název je zajímavým eufemismem pro zdražování, ale na obhajobu Českých drah nutno říci, že se alespoň vyhnuly oblíbenému klišé s „úpravou" cen. Ovšem nehorázným plkům o inflaci, kterou je třeba zaplatit z kapes cestujících se vyhnout nešlo. Klasickým příkladem je Kilometrická banka (KMB), což je předplacená jízdenka na 2000,-km. Jde o velmi oblíbenou slevu mezi těmi, kdož cestují na trasách 100 a více km (nejmenší vzdálenost, kterou lze odepsat). Během roku ji ČD zdražily o rovných 25% (z 1600 na 2000,-Kč), tedy o více, než trojnásobnou inflaci. Podobné „novinky" ( jak už bylo uvedeno, jedná se o zdražovací eufemismus) se týkají i všech jízdenek. Plošné navýšení ceny je o 2,-Kč, což na první pohled vypadá jako zanedbatelná položka. Ale u nejlevnějších jízdenek jde o navýšení o 20% a to rozhodně není málo. V případě drahých jízdenek, dejme tomu za 500,-Kč, je zdražení o 2 koruny zcela zanedbatelných 0,4 %. Ovšem řádově více lidí využívá jízdy na kratší trati (zejména do práce, a za studiem), než jízdy do stovky kilometrů vzdálené destinace, takže je jasné, koho se zdražení dotkne nejvíce. Pravidelní cestující sice mívávají nejrůznější typy slev, ale snad krom síťových jízdenek Pražské integrované dopravy se zdražilo všechno. Logicky z toho vyplývá, než na zdražení nejvíce doplatí ti, kteří jezdí krátké tratě a neorientují se v chaosu železničních slev. Jen namátkou: Kilometrická Banka, SONE+, In karta (junior, senior, gold), Regionet, eLiška ... Že vám nevíte co je k čemu a oč jde? Ale to je hlediska ČD naprosto v pořádku, neb kdo se neorientuje, koupí si logicky jízdenku dražší. Jízdenku pře celou republiku (např. Ostravy - Karlovy Vary, 628 km) můžete pořídit buď za plné jízdné 730,-Kč, nebo slevou eLiška za pouhých 160,-Kč. Ovšem jen v případě, že jste majitelem platné In-karty/Rail plus v provedení platné plastové bezkontaktní čipové karty (minimálně s platnou aplikací Rail plus). To znamená nutnost koupě tříleté slevové karty za 990,-Kč. Nabídku eLišky lze využít pouze do vyčerpání (vyprodání) stanoveného limitu počtu jízdenek konkrétní spoje. Množství jízdenek je proměnné a jeho výše se nezveřejňuje, takže nikdy nevíte, jestli je „ještě mají". Datum prvního dne platnosti jízdenky nelze dodatečně měnit, takže si akci nelze po nákupu rozmyslet. Jízdenka platí pouze pro 20 vybraných nádraží v ČR.[1]No nekupte to. Mezi novinky patří, že „Pendolino" zvládne trať Ostrava - Praha pod tři hodiny[2], zatímco běžné rychlíky jsou zhruba o hodinu pomalejší, ale pro zákazníka bez jakékoli slevy o 200,- Kč levnější.  Dobrá zpráva o rychlejším Pendolinu v záplavě zpoždění v podstatě ztrácí význam. V době psaní tohoto příspěvku mělo z 23 sledovaných rychlíků 6 zpoždění větší, než 5 minut (největší 45 min) a na čas jich jelo pouhých 9.

K výše napsanému působí text z webu Českých drah jako dokonalá ironie: „Cestujete pravidelněji do školy nebo do práce? Chystáte se na služební cestu nebo na výlet  a chcete alespoň něco ušetřit například na nějaký ten pěkný suvenýr?  Ať už jedete kamkoliv, s obchodními nabídkami Českých drah můžete výrazně ušetřit." 

Věřím, že existují i nějaké úpravy, které ceny jízdenek zvedly jen minimálně. Ale jsou tak dobře schované v džungli slov, odkazů, elektronických peněženek, kombinací věcí, které si musíte koupit, aby jste získali slevu (ano, dráhy skutečně nechtějí slevu zadarmo), že se mi opravdové pozitivní zprávy prostě nepovedlo najít. Ale vím, že bych měl použít internet, vytisknout si jízdenku doma, nebo ji elektronicky zabukovat a pak stejně k pokladně dojít...



[1] Brno hlavní nádraží, Brno-Královo Pole, České Budějovice, Hradec Králové hlavní nádraží, Jihlava, Karlovy Vary, Liberec, Olomouc hlavní nádraží, Ostrava hlavní nádraží, Ostrava-Svinov, Ostrava-Vítkovice, Pardubice hlavní nádraží, Plzeň hlavní nádraží, Ústí nad Labem hlavní nádraží, Zlín střed, Otrokovice, Praha hlavní nádraží*, Praha Masarykovo nádraží*, Praha-Holešovice*, Praha-Smíchov. zdroj: http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=48604

[2] První den platnosti nového jízdního řádu to bylo 3 hodiny 9 minut



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8.36

Diskuze

Topí Pigula

Pigularium
autoportrét
Oblíbenost autora: 7.23

O autorovi

Datum narození (1966) mě podle některých řadí do mohutného proudu střední generace, která má "mládí pryč a do důchodu daleko". Mnohá mnou vykonávaná povolání (důlní zámečník, pomocná síla v kuchyni, kuchař na horské boudě, pedagogický pracovník, dřevorubec, novinář a v současné době šéfreportér) mi umožnila se seznámit s lidmi nejrůznějších profesí i charakterů, od od dělníků po politiky. Baví mě sledovat svět kolem sebe a to jak skze média (krom deníků), tak přes hledáček mých nikonů. A občas nevěřím vlastním očím, hledáčku či monitoru.

Kalendář

<<   listopad 2018

PoÚtStČtSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930