15. 11. 2018
Rubrika: O filmu

V Bruggách (RECENZE)

03.06.2008 07:50

Být nájemným vrahem, který zpackal svojí první fušku, tomu se říká pech. Přesně do takové situace se dostal Ray (Colin Farrell), který se  ke vší té smůle musí schovat do belgického městečka Bruggy. Zdejší pobyt ze začátku považuje za neobyčejný opruz, který mu dokáží zpestřit jenom belgické pivní ležáky. Zatímco starší kolega Ken (Brendan Gleeson) si historické město evidentně užívá, Ray se evidentně užírá a glosuje svět kolem sebe.  Situace začíná nabírat spád ve chvíli, kdy má starší kolega potrestat mladšího trestem nejvyšším. Rozvíjí se drama s prvky absurdně černého humoru, střelbou, láskou (kráska Chloe - Clémence Poésy), kokainem, „trpaslíkem“ a muzikou Cartera Burwella. Milovníci tarantinovsky laděných snímků si budou od druhé půle film užívat, milovnici šťastných hollywoodských happyendů jen před závěrečnými titulky zatratí. A všímavý divák zaznamená, že – řečeno slovy protagonistů – na těch „zkurvených Bruggách“ něco je. Historické centrum totiž oskarový Martin McDonagh (získal ho za sedmadvacetiminutový film Six Shooter) dokonale využil. Prozradit pointu konce filmu by znamenalo připravit diváka (čtenáře této recenze) o překvapení. Film nejde prvoplánově zaškatulkovat. Najdete tady prvky psychologického dramatu, černého humoru, realisticky zpracované akční scény i psychologická morální dilemata. Proč stojí za to film vidět? Pro neotřelé zpracování příběhu, které si pohrává s morálním klišé (může být vrah čestný?). Pro perfektní herecké výkony, v nichž zabijáci nejsou ani drsní týpci hoolywoodského střihu, ani parodie na ně, nýbrž umně balancují na tenké linii mezi nimi a tím získávají nebývale lidský rozměr. A koneckonců i pro Bruggy, jejichž středověký genius loci podtrhují zrovna probíhající vánoční svátky.

Hodnocení  6.83